Qəzetlər hələ də reklam sarıdan korluq çəkirlər
3 Aprel 2012 19:26 (UTC+04:00)
İnkişaf etmiş ölkələrin təcrübəsinə diqqət yetirdikdə aydın görmək
olar ki, belə dövlətlərdə media, o cümlədən mətbu orqanlar reklam
sarıdan heç bir korluq çəkmirlər. MDB ölkələri sırasında bu sarıdan
daha çox inkişaf isə qonşu Rusiyada qeydə alınır. Burada təkcə
televiziyalar yox, qəzetlərdə verilən reklamların həcmi il ərzində
10 milyonlarla dollar həcmində ölçülür. Təbii ki, bütün bunlar
qəzetlərin inkişafında kifayət qədər müsbət rol oynayır.
Azərbaycanda sözügedən sahədə vəziyyətə gəlincə, təəssüf ki, bu
sahədə hələ lazımi inkişaf nəzərə çarpmır. Daha doğrusu, qəzetlərin
əksəriyyəti hələ də reklam sarıdan ciddi korluq çəkirlər. Əsas
səbəb isə potensial reklamçıların qəzetlərlə işləməkdən
yayınmasıdır. Araşdırmalar göstərir ki, burada əsas günahkar tərəf
kimi özəl sektor özü çıxış edir. Belə ki, özəl sektor KİV-lə,
xüsusən də qəzetlərlə işləməkdə o qədər də maraqlı deyil.
Yaranmış vəziyyətdə dövlət mətbuatın maliyyə problemlərinin həllinə
yardım məqsədilə məqsədyönlü siyasət həyata keçirir və KİV-ə Dəstək
Fondunun yaradılması bunun real təzahürüdür. Bununla belə hesab
edilir ki, mətbuatın maliyyə imkanlarını genişləndirməsi yalnız
dövlət ayırmaları ilə reallaşmamalıdır. Özəl sektor da mediada öz
reklamlarını bərabər şəkildə yerləşdirməklə bu prosesdə yardımçı
ola bilər.
Daha bir vacib nüans reklamverici şirkət və müəssisələrin elektron
və çap media vasitələri arasında fərq qoymasıdır. Danılmaz
həqiqətdir ki, medianın müstəqilliyinin təminatında mühüm rol
oynayan reklam bazarı hələ də yazılı mətbuatın üzünə qapalı
xarakter daşıyır. Hesablamalara görə, hazırda medianın illik reklam
büdcəsi təxminən 40 milyon manat təşkil edir. Lakin bu qədər
vəsaitdən yazılı medianın reklam gəlirləri heç 2 milyon manata
çatmır.
Aydındır ki, bu gün elektron medianın mətbuata nisbətən 19-20 dəfə
çox reklam verməsi bu sahədə anormal bir durumun göstəricisi kimi
qəbul oluna bilər. Halbuki Qərb dövlətlərində vəziyyət tamamilə
fərqlidir. Təkcə bir fakta diqqət yetirək. Qlobal maliyyə
böhranının özünün zirvə nöqtəsinə çatdığı 2009-cu ilin birinci
rübündə ABŞ-ın çap və onlayn qəzetlərinin reklam gəliri 6,6 milyard
dollar olub. Ekspertlər hesab edir ki, Azərbaycanda da qəzetlərin
əsas gəlirləri məhz reklamlardan gəlməlidir. Açıq iqtisadiyyata
malik ölkələrdə mətbuatın əsas gəlir mənbəyi reklamlar, bir də ki,
nəşrin satışdan əldə etdiyi gəlirlərdir. Belə ölkələrdə qəzetlərin
gəlirlərinin 85%-i reklamlardan, 15%-i isə nəşrin satışının
reallaşdırılmasından asılı olur. Azərbaycan mətbuatının isə bu gün
ciddi reklam problemi var.
Hesablamalara görə, ölkəmizdə adambaşına təqribən 3,5 reklam
dolları düşür. Baltikyanı ölkələrdə bu rəqəm adambaşına 42 dollar,
ABŞ-da isə 950 dollar təşkil edir. Daha bir maraqlı məqam ondan
ibarətdir ki, hesablamalar son illər Azərbaycanın reklam bazarının
böyüməkdə olduğunu göstərir. Lakin reklamvericilər, nədənsə,
qəzetlərlə işləməkdən çəkinir.
Onu da qeyd edək ki, bu sahədə qanunvericilikdə də müəyyən
çatışmazlıqlar var. Belə ki, mövcud qanunvericiliyə görə, reklama
xərclənən pul məhsulun maya dəyərinə daxil edilmir. Belə olan halda
şirkətlər mətbuata reklam verməkdə maraqlı olmur. Təbii ki, reklama
xərclənən pul məhsulun maya dəyərinə daxil edilsə, şirkətlər özləri
mətbuata reklam verməkdə maraqlı olacaqlar. Hər halda, qeyd olunan
məsələlərin konkret həllini tapması vacib şərtlərdən biri kimi
çıxış edir. Xatırladaq ki, bundan öncə İqtisadi və Sosial İnkişaf
Mərkəzi bu sahədə maraqlı təkliflərlə çıxış edib. Söhbət Mərkəzi
Şərqi Avropa ölkələrində olduğu kimi mətbuat vergisinin tətbiqindən
gedir. Mətbuat vergisinin tətbiqi şirkətlərə ödədikləri verginin
bir hissəsini istədiyi mətbu orqana yönəltməyə imkan verir. Belə
bir tədbir ilk dəfə Polşada tətbiq edilib. Polşa qanunvericiliyinə
görə, hər bir şirkət dövlət büdcəsinə ödəyəcəyi mənfəət vergisinin
2 faizini sərbəst şəkildə hər hansı mətbu orqana ödəyə bilər. Bu
zaman şirkət mətbu orqanı seçməkdə müstəqildir. Həmin vergini
birbaşa mətbu orqanın bank hesabına köçürə bilər. Şübhəsiz ki, belə
sistemin Azərbaycanda da tətbiqi daha məqsədəuyğun olardı.
Azərbaycanda mənfəət vergisinin 20 faiz olduğunu xatırladan
ekspertlər mətbuat vergisinin tətbiqinin yazılı medianın inkişafını
sürətləndirən amillərdən sayırlar.
Hesab olunur ki, yaranmış vəziyyətdə özəl sektorun yazılı mediada
reklam verməsini stimullaşdırmaq üçün zəruri addımlar atılmalı,
lazım gələrsə, bu sahədə müvafiq konsepsiya hazırlanıb həyata
keçirilməlidir.